Längdskidåkning – effektiv förbränning


Längdskidåkning

Få träningsformer gör så mycket för förbränningen och figuren som längdskidåkning. Det är en av de klart bästa alternativen för dig som vill ha snabba och synliga resultat, men dessutom en rolig form av träning, som är lätt att förälska sig i.

Längdskidåkning toppar den svenska hälsotidningen MåBra:s lista över träningsformer med effektivast förbränning. Anledningen till detta är antagligen att skidåkning kräver en hel del av sin utövare när det kommer till att åka i ett högre tempo och när du stöter på extra kuperad terräng. Det är en träningsform där hela kroppen får jobba och där du både tränar din kondition och styrka på samma gång.

För de som inte enbart är ute efter att gå ned i vikt, utan även forma sin kropp, passar längdskidåkning som handen i handsken för detta. Den belastningen som du bland annat får på armar, ben och rumpa, är näst intill optimal för att tona områdena och ge dig snygga och slanka muskler. Det är helt enkelt styrketräning som inte går till överdrift och som fokuserar på att stärka och forma, utan att musklerna växer nämnvärt. Med andra ord perfekt för den som inte är ute efter ökad massa, utan eftersträvar en vältränad och normalbyggd kroppsform.

Vid det här laget har ni säkert börjat undra varför vi valt att publicera en artikel om längdskidåkning just när sommaren är på väg att ta fart på allvar, det är något vi i alla fall räknade med, eftersom det är lätt att glömma bort längdskidans substitut under sommarhalvåret, rullskidan!

Faktum är att rullskidor fungerar utmärkt för att nå liknande resultat som vanlig längdskidåkning. Det är en extremt rolig träningsform när man väl kommit igång på allvar och något som få lägger åt sidan, när det väl har upptäckt de resultat som går att nå på väldigt kort tid. Tänk på att du förlorar extra mycket vätska på sommaren, så det gäller att vara noga med att kontinuerligt fylla på med vatten, för att hålla vätskenivån i balans.

Som ny åkare är vårat bästa tips att börja ditt äventyr efter vägar med minimal trafik. Innan du lärt dig hantera skidorna på rätt sätt kan lätt en olycka uppstå om man är oförsiktig inledningsvis, när man inte riktigt hunnit skaffa sig den teknik och erfarenhet som krävs för att hantera situationer som kan uppstå på ett bra sätt.

Vi här på sidan är säkra att ni kommer bli nöjda med detta tips om ni har modet att prova på träningsformen, och vi kan lova er att ni kommer ha en filmstjärnekropp på nolltid, om ni bara lägger ner lite tid och vilja i träningen. Lycka till!